Mar 13, 2021

HOW FOOD ADDICTION RUINED MY LIFE


Aku start follow Alivia since MCO 1.0 when I was at my heaviest last year at 65kg. Even masa aku pregnant pun berat aku sebelum bersalin adalah 62kg. Lepas pantang turun jadi 45kg. That was the highlight of my life because I have everything - a great job, a car, a house, husband and a lovely baby boy, dan yang paling best adalah berat badan idaman. Pakai baju apa pun semua jadi cantik. Even aku boleh muat seluar si adik bongsu, Baby, yang dia sendiri dah tak muat nak pakai. So bila lama lama berat badan naik mendadak aku jadi stress. Bila aku start diet people around punya komen adalah - kenapa nak diet, bukannya gemuk pun. But at the end of the day, aku gemuk dan orang orang yang dok cakap aku kurus mula nak tegur pasal badan naik. Eii bencinya situasi begini. 

Jadi aku mula ada masalah. Masalah berat badan dan masalah susah nak fokus diet untuk dapatkan berat ideal. Aku bukannya ada eating disorder, aku cuma binge eating sampai otak pikir nak makan saja. Siryes, aku penah makan sampai penat and sakit perut sebab takboleh nak stop makan. At one time aku akan makan 2 main course dalam satu hari for lunch and dinner sebab teringin, bukan sebab lapar. You know, like kau pegi kedai order nasi goreng tetiba nampak orang meja depan makan chicken chop macam sedap sangat. So aku order. My mantra was, tak apa, esok start diet

And it ruined me.

So what I did was I joined Herbalife weight management group in August lat year so dapatla turun 6 kilo lepas sebulan. It was a strict diet no wonder bila berdisiplin memang boleh turun banyak. Lepastu aku still minum protein shake dia (F1 + F3) every morning sebab senang, cepat dan kenyang sampai lunch. Cuma tahla ek, aku sebenarnya tak berapa suka benda benda meal replacement ni untuk amek for long term sebab aku percaya, real food juga yang sihat. Jadi aku cuba nak diet sendiri but yeah, dietku punah di tengah jalan sebab tak ada support system dan jadual kerja yang sibuk. Memanglah aku kerja office tapi sometimes busy time lunch atau ada lunch meeting so makan anything yang orang order/ offer. Kadang balik kerja dah lewat malam and penat sangat so aku nak makan something yang cepat and kenyang so fast food jelah jawabnya.


Macam si Alivia ni, dia start Glow Up Diaries dia since 2016/2017 camtu and sentiasalah on off sampai dia stress, anxiety attack apa semua. Aku taknaklah jadi camtu sebab aku rasa masalah berat badan aku ni bukan besar. Cumanya, kalau tak tackle problem tu sekarang, bila lagi aku buat ye dok? Aku rasa most women ada masalah bila berat start naik serang tang perut and peha dulu. Seluar semua jadi tak muat and perut berlipat.


Maka petang tadi aku text Aisyah bagitau aku nekad nak start diet Isnin depan. I wanna do it properly this time. Watch this space for my changes. Gicheww.  

No comments: