Feb 19, 2024

Rupanya aku tak pernah bercerita langsung pasal Fatimah Laura dalam blog ni. Dah tahun 2024 weyyy. Aku beranakkan dia dua tahun lepas. Time Ali dulu still dalam pantang aku terus up entri pasal dia. 

Agaknya memang itulah nasib second born, selalu dilupakan. 

Anyways, aku pregnantkan si Timah pada pertengahan 2021, that was right during PKP yang keberapa pun aku dah lost count. Yang aku ingat, kitorang takboleh balik beraya tahun tu sebab aku dan Jack masih bekerja di Johor. Selama mengandung, aku memang kuat makan during second and third trimester, alahan cuma pada awal-awal pregnancy. Lepastu melantak tak ingat dunia. Sekali makan aku boleh santap 2 meals. Kemudian selang sejam aku ajak Jack keluar jalan-jalan pi cari kuih muih for tea. Dia sebenarnya lebih kepada nak ronda-ronda tengok dunia luar tapi malas turun kereta sebab nak kena aircond saja.

Penghujung 2021, aku habis kontrak di IIB then kami ambil keputusan balik Kuantan. Aku bersalinkan Timah pada 31 Januari 2022 di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan. Kali ni tak ada company insurance nak cover so serah diri ke hospital kerajaan sajalah. Murah dan yang penting aku boleh bersalin normal sebab government hospital memang akan push for normal delivery selagi tak membahayakan nyawa mak atau anak. 

This is something yang aku favor sebab masa beranakkan Ali di KPJ Pahang, aku just rasa semua staff situ (my doc and the nurses) dok push suruh buat elective czer and takde effort nak cuba normal delivery. Sudahlah aku beranakkan anak sulung. Aku tak ada knowledge of what to expect and aku just dengar their so-called advice sambil diri sendiri dok timbang tara mana baik buruk. Sepanjang ingatan aku masa nak beranak tu, I only remember doc cakap kepala anak tak engage dengan pintu rahim so dia suruh consider elective czer. Tak ada dia mention pasal pros and cons, neither advised aku untuk try for normal delivery considering that was my first delivery. Itu jelah yang buat aku sebel sikit cz the rest - room and services memang tiptop *chef kiss*

Okay berbalik pada Timah, masatu aku dah early 30s so dah start masuk fasa malas bersosial media. Aku announce pasal her born di Facebook pun lambat seminggu dua macamtu. Tapi, to my close friends, memang aku text setiap orang dan di wasep group announce pasal Timah. Betapa aku lebih gigih maintain contact the traditional way rather than through socmed. 

This one's fresh from oven  

Sebenarnya entri aku yang ini sangat kelaut dan tak detail sebab aku tak berapa ingat dah -,-

Tapi sis cuba dan aku plan nak rajin update kat sini cz I always find comfort in writing.  

No comments: