Feb 20, 2024

OF MY LIFE: PART 1

Sebagai manusia, banyak benda yang terjadi dalam hidup dan selalunya kita ingat certain era saja - the happiest or the saddest. Cara aku ingat the happenings in my life adalah bermula dengan selepas tamat SPM. Jalan ceritanya adalah seperti berikut:

  1. Sempat kerja sebagai sales girl di sebuah kedai barang rencam. Kalau zaman sekarang equivalent to Pasaran Berjaya/ Yang Yang/ Big 10 but in a smaller scale. Aku juga amek lesen motor dan kebetulan ayah beli motor baru. He did't say it was mine but dengan motor tu lah aku merempit ke Kangar almost daily sebab aku amek English class kat sana. Oh masani kami masih menetap di Kuala Perlis. 
  2. 2007 aku sambung diploma di KPMIM dan family aku juga pindah ke Kuantan. Aku macam tak berapa ingat apa jadi kat sana sebab itu macam zaman yang membosankan. Aku penah ada blog yang aku selalu update pasal life di zaman tu lepastu acah dah matang sikit lepas masuk uni aku pi delete sebab taknak ingat kenangan lama. Patut archive jelah deyy. Final year di KPMIM, aku intern di NST Kuantan selama 3 bulan (kalau tak salah). 
  3. Habis diploma aku buat lesen kereta (zaman manual) before dapat offer degree di USM. Ni zaman blog baru a.k.a blog yang ini. Taktahulah kenapa aku pilih nama cffeeanddrugss. Acah apa pun taktahulah zaman ni. Di USM, aku buat credit transfer daripada diploma so study years dipendekkan kepada 2 tahun setengah saja. Takfaham kenapa aku beriya nak cepat cepat habis belajar padahal grad awal pun tak adalah best mana. Aku juga sempat kerja sebagai cashier di Nirwana Batu 3 during semester break sebab ada sekali tu cuti sem IPTA lama betul (almost 4 months) sebab aku dengar orang cakap nak bagi tally dengan international punya summer break. Tohler. Ketika di USM juga aku buat internship di Brand Management Group TV9.
  4. Januari 2013, lepas habis exam degree (kiranya belum sempat keluar transkrip) aku terus apply kerja kat Parkson ECM. Starting gaji RM1,100 ikut gaji diploma. Kerja sekejap then nampak iklan Domino's Pizza tengah rekrut Assistant Restaurant Manager sebab diorang plan nak buka di Kuantan. It was an open interview kat Rocana Hotel tapi aku tak ingat aku pergi interview tu ke tidak or aku just drop resume and they called for kerja terus. Anyways, aku dapat and kena training for few months di KL/PJ. Dah elok elok training kat KL/PJ, something happened and aku jadi trauma so I decided to quit lepastu kerja di UJ at SS15. 
  5. After almost a year kerja di UJ, aku balik kerja di Kuantan tapi masani family aku dok Rompin. So aku menyewa bilik di Kuantan. Punyalah homesick masa kerja sana, habis kerja Sabtu tengah hari aku shoot balik Rompin then subuh Isnin baru aku gerak balik Kuantan untuk masuk ofis terus. SEPANJANG DALAM KERETA AKU MENANGIS YE SEBAB BERAT HATI. Tapi sebenarnya tak suka kerja situ hahaha. 
  6. Baru kerja Kuantan 2 bulan, aku dapat kerja di MIM, Iskandar Puteri Johor. So, Ogos 2014 aku start kerja sana sampai Disember 2019 sebab masatu MIM nak scale down jadi they offered MSS. I took it and dapat pampasan. I wanna declare, MIM adalah tempat kerja paling best selama pengalaman aku bekerja di berbagai tempat. Good pay, great benefits, great colleagues and bosses. With ex-collegues, kiorang still rapat and contact on daily basis sampai sekarang. Paling best, no jam di IP. Bangun jam 8 pagi, siap siap masuk kerja jam 8.30.
  7. Lepas amek MSS, aku kerja di IIB for 2 years tapi kontrak on annual basis. Tak best, disamping aku pun ada problem dengan Jack. Last last I decided that I do not want to continue working at IIB sebab dah 2 tahun kerja pun masih kontrak despite kasi janji bulan bintang. Sis penard. 
Okay sambung di next entry sebab yang tu dah dikira era baru. Bye. 

No comments: