Aug 17, 2012

RAMADAN ADALAH TEMPOH UNTUK MENGERATKAN UKHUWAH SESAMA INSAN

Petang tadi Rita pulang dengan wajah suram. Selalunya dia akan greet dengan beria walaupun housemate dia ni bukanlah Emma Stone. Aku cuma mampu minat Stone sebab dah tawu memang tak akan dapat menyerupai dia sampai bila bila kecuali aku menggunakan khidmat pawang. Oh berbalik kepada kisah Rita, rupanya kereta dia eksiden.

Satu satu dia cerita dengan aku. Macam mana dia tengah tunggu kat traffic light baru nak masuk gear then suddenly ada makhluk hijau (kancil hijau) datang terbang kat kereta dia.

"I marah. I sedih."

Terus Rita masuk bilik berkabung.

7.15 aku mula masak untuk berbuka. Udang goreng dengan megi kari. Sekali lagi Rita dengan wajah suram masuk dapur.

"Sebenarnya I nak bawak you keluar makan hari ni. Tapi taksangka pulak jadi macamni." Suara sayu dan memandang kebawah.

Tiba tiba aku pun jadi sedih sekali. Bak kata pepatah cubit peha kanan peha kiri terasa jua. Walaupun Rita bukan saudara aku but she's more like a sister. Aku mula rasa bonding kami getting better sampai dia nak bawak aku keluar makan. Cuma berdua. Aku ni bukanlah orang favorite untuk dibawa melepak atau apa apa dan bila ada orang pilih aku untuk isi ruang kosong tu, aku terharu.

Lepasni memang tak ada peluang dah nak lepak dengan Rita. Minggu depan aku dah balik Kuantan dan ke Penang untuk teruskan kehidupan. Dialah kawan untuk berbuka, kawan bersahur, kawan memasak, kawan kemas rumah, kawan bergosip, kawan bergelak. Dia akan teman aku sampai Cimud balik.

Ahhh I already miss you now. Ita, jangan sedih sedih.

No comments: