Mar 20, 2021

OH MY ENGLISH

Disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang berkuatkuasa di seluruh negara sejak 18 Mac tahun lalu - aku rasa IQ aku dah menurun, prestasi kerja merosot dan skil berbahasa Inggeris aku kelaut. 

Last year memang terasa sungguh level stress yang luar biasa bila nak juggling kerja dan family. Aku rasa semua orang pun macam tu. Kita sedap sedap ada nikmat kebebasan pergi sana sini tiba tiba kena berkurung dan buat dua kerja fulltime - being a parent and an employee. Gila penat okay. Selamani aku hantar anak ke sekolah dan fokus kerja di ofis, petang amek anak then layan sampai malam lepastu tidur. Macamtu lah rutin harian. 

Datang pandemik semua benda aku nak kena buat. Teams meeting beratur sebab aku nak kejarkan pitch presentation IP portal dengan paper Ramadan media buy yang tah pape, sambil Ali merengek nak semua benda sampai satu point aku dah malas layan dia. Aku ulang bagi dia tengok tv dan gajet. Asal dia diam sudah. Lepastu aku menyesal sebab tak spent time dengan anak. Itu cerita lain lah pula.

Taksangka dah genap setahun. Kita pun dah melangkah ke Mac 2021. Taklama lagi nak 2022 so hopefully by then pandemic ni pun gone dan kita boleh travel sana sini tanpa sekatan. Aku nak jumpa family oi ini memang betul dalam sejarah genap setahun takjumpa. Last berkumpul family Kuantan masa majlis resepsi Ariff. Wife Ariff, Aisyah pun dah pregnant tapi still kitorang takdapat jumpa.

Bercakap pasal English kelaut, sebagai seorang yang English adalah bukan first language, aku jadi bengap jap bila start masuk office, jumpa stakeholders untuk meetings dan sebagainya. My English gets so bad if I don't speak it frequenly. Aku rasa struggle gila nak translate my thoughts into English. I couldn't get my words together right away. 

Sebab aku fikir in BM then nak reply in English. Communication jadi taksampai and banyak stutter. Aku perasan tu. Tiba tiba aku rasa macam back to square one masa aku mula mula kerja di MIM. Tengok balik emails and paperwork lama aku sendiri pun cringe. Grammar semua hauk. After years of practice dah cantik balik menulis. Vocab and communication skills pun makin semenggah pastu sekarang...

T.T

No comments: