Oct 4, 2016

I REMEMBER

2013. When I first worked for Domino's Pizza as the assistant restaurant manager (trainee), I was placed at Domino's Pizza Bangsar near to Bangsar Village. Very near to Pelita too. Dulu company sediakan hostel di Mentari Court, Sunway. Setiap pagi aku akan keluar rumah 6.30am untuk amek KTM, lepastu naik LRT lepastu amek bas untuk turun betul betul depan stor pizza. Zaman tak ada kereta. Jadinya setiap pagi sesampainya di Bangsar mesti nak breakfast roti pisang dengan teh tarik dulu kat Pelita sebelum stor dibuka jam 10 pagi.

Aku paling ingat manager kat situ, Hairi. Eksen sikit orangnya. Tapi dia ajar aku antara benda paling penting untuk survive dalam dunia kerja.

Untuk melengkapkan sebuah pizza, mozzarella cheese perlu ditabur akhir sekali sebelum dimasukkan ke dalam oven. Makanya mozzarella cheese banyak stok sebab di order setiap dua hari. Unlike parmesan cheese untuk dibuat cheese burst pizza yang cuma diorder dari HQ kadang sebulan sekali. Tapi pagi tu, stok untuk parmesan cheese tak ada. Aku tataula sapa yang buat stock count that week dan hari tu pulak aku terpilih untuk menyelesaikan masalah mencari sumber parmesan cheese.

Dang.

En Hairi suruh aku call stor Domino's Pizza terdekat mintak pinjam parmesan cheese sikit. Being the awkward self of me, aku dialed nombor Domino's Pizza mana tah and mintak dengan penuh skema. Bila orang tu cakap stok diorang pon sikit, aku terus cakap takpelah. So aku informed En Hairi; aku takdapat parmesan cheese.

"Mungkin cara awak mintak tak kena. Nak handle manusia taksama macam handle machine. Try bagi reasoning kenapa awak nak parmesan cheese instead of mengalah macamtu dan berharap nak call stor lain. Kalau stor lain pon reject awak?"

Aku dail sekali lagi stor yang sama.

"Hi. Saya Ati, yang called tadi. Kak, kitorang betol-betol takde stok parmesan langsung. Kalau ikut forecast harini takbanyak sangat order cheese burst. Japgi saya hantar order ke HQ. Kalau tak esok, lusa saya ganti. Saya bagi lebih 2 gram."


Well 2 gram pon besar tau dalam dunia pembuatan pizza. Dan akhirnya aku pon dapat parmesan cheese.

Aku pegang apa yang En Hairi ajar. Just don't give up.


No comments: