Aug 2, 2016

OF BABY A

Few months ago aku ada post dalam blog pasal "I think I'm pregnant" but turns out am not. Major turned down sebab macam berharap ke apa entahlah. First few months kawen memang perasaan nak pregnant tu membuak buak. I'm not sure if its because pressure from people around atau aku memang nak anak. Sebab kalau ikutkan perangai aku masuk hospital tengok orang lain terlantar kat katil pon darah aku dah berderau. Apatah lagi diri sendiri nak pregnant- nak beranak semua tu. Ya Allah.

Jadi aku berhenti berharap. Dah malas amek port aku pregnant ke tidak sebab bila dok berharap habis semua kerja takjalan. Before kawen dulu aku 52kg camtu la. Pas kawen zass 60kg lepastu risau nak workout sebab asyik bear in mind  what if I'm pregnant.

Sampailah 26 Julai 2016 aku tergerak hati nak buat test. Itu pon sebab semalamnya dah puas memanjat bukit recce tempat untuk event Hutan Kita pagi 26 tu. Aku penat teruk, tercungap cungap dan kebetulan period lambat. Plan nak buat UPT tu sebab kalau pregnant tapayahla panjat bukit. Kan?

But only God knows how happy I was in the morning of 26th bila stick tu double line. It was so clear and aku jadi tak tentu arah nak buat apa macam nak melompat pon ada. When at first aku tak berharap langsung maka tuhan hadiahkan aku anak. Dia tahu aku dah boleh jadi ibu.


I couldn't contained the good news to myself but so I was nervous to even share with Ika about this. Yelah, what if false alarm. Kan ada je kes orang buat test dah positive tapi sebenarnya tak pregnant pon. Yeah I'm such a pessimist when it comes to big thing like this. I wanna confirm it so bad that right away after the event terus pegi Gleneagles Medini jumpa Dr. Rohaida untuk buat scan. Masa scan kat perut memang taknampak la sebab baru lagi. Dia tanya nak tunggu next month or nak scan dari bawah (vagina) je. Of course I opted the second. Excited (and nervous actually nak confirmkan diri sendiri pregnant). And here is my baby at 5 weeks of pregnancy. Kecik je.


During my first trimester memang alahan teruk. Segala benda aku makan memang keluar balik. My heart beat so fast macam aku lari turun naik bukit. Padahal tengah baring je. Sentiasa rasa lemah dan nak pengsan. Badan and kepala asyik berangin, tetiba pening pastu nak nangis. Asyik nak monyok je aku pon tataulah apa yang tak kena. Kesian Jack kena jaga. Sendiri masak taklalu nak makan. Berat memang turun time ni. Kebetulan awal pregnancy jatuh dalam bulan puasa so ketinggalan lah aku 18 hari puasa. First few days aku sempat puasa sampailah hari ketiga, lepas berbuka je aku macam nak pengsan sangat. Mintak tolong Rozie bawakkan ke  ER Columbia Asia sebab tu je paling dekat dengan rumah. Sirius aku memang rasa macam nak pengsan.

Then bila sampai kat kaunter, MO tu check blood pressure apa semua time tu lah aku rasa lapar sangat sangat sebab before that aku dah muntah 2-3 kali jugakla. Tanpa segan silu aku tanya dia cafe bukak tak? Padahal dah 12 tengah malam dan sah sah aku tau cafe dah tutup. Cuma aku harapkan dia bagila aku biskut ke apa sebab aku memang siriusli lapar. Dia just jawab, cafe dah tutup dan cuma suruh aku tunggu doktor. Hmm -.-

So mendapatla jugak kena cucuk, kena masuk air sebab dehydrated and low blood pressure. Doktor ada tunjuk chart and explain pebenda yang body aku tengah kurang tapi aku tapaham satu apa pon. Kepala aku pikir nak balik cepat je. Doktor pon nasihatkan jangan puasa lagi sehari dua ni tapi terus aku tinggal sampai 18 hari. Bila pikir balik sayangnyaa banyak nauu tinggal puasa. But yeah, aku ni tanak menyusahkan diri sendiri dan orang lain. Dahla Jack jauh. Kang dok paksa puasa pastu lembik pastu lagi nak kacau orang suruh hantar pegi hospital lah bagai. Takpelah, ganti puasa je my only choice.

These are my 9 weeks scan images. Dah boleh dengar heartbeat baby.



But the very next check-up tu lagi excited sebab baby dah (agak) cukup sifat. Boleh nampak bentuk badan dah macam orang. Ada tangan kaki semua and nampak dia berenang renang. Hihi. I sent Jack the video and he was so happy. Sayangnya takdapat tengok reaction dia depan depan.



So yeah that is my pregnancy journey thus far. I'm 14 weeks pregnant now :)
Semoga semuanya baik baik saja.

No comments: