Jul 30, 2012

RAMADAN ADALAH BULAN YANG BAIK UNTUK KITA BERFUNGSI SEBAGAI KAKAK PENYAYANG

Sebentar tadi adik perempuan saya bertanyakan pendapat kepada kakaknya yang bijak laksana ini. Katanya dia sudah tiada hati dengan kekasihnya dan dalam masa yang sama crush nya sejak lima tahun lalu mula memberikan perhatian kepadanya. Lalu saya memetik kata-kata Depp, "If you love two people at the same time, choose the second one. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second."


Dia tanya, "So aku kena tinggalkan Syakir lah ni and pilih mamat tu?"

Saya balas, "Perempuan, am sure its just a fling. Kenapa nak kena tinggalkan Syakir? You said he's the best for you kan."

"Tapi aku rasa macam tadak masa depan dengan dia. Aku suruh sambung belajar dia tanak. Kerja pon malas. Tido all day long. Dah macam mana nak ada masa depan?"

"Good. At least you have come to your sense now. If rasa dia cuma melalaikan hang, leave him. You'll find a better one soon. Tapayah nak kalut."

"So aku kena pilih mamat tu la? Hang kata choose the second."

"Ngoks. Itu Depp yang kata. Dan dia kata tinggalkan yang pertama if you FALL for the second. Ni hang bukannya jatuh cinta pun. Main main ja kan?"

"So patut tak aku go on dengan Syakir? Mamat tu camana?"

"Hang pikiaq pasai SPM lagi berbaloi. Nanti dah masuk uni hang rambang mata nak pilih yang mana."

 "Hmm. Hang kalau nak cari suami mestilah nak yang lagi bijak kan? Kalau IQ lagi rendah daripada hang, nak berdebat pon tak feel. Macam tu lah aku rasa dengan Syakir."

"Eley before this dia lah segala gala. Boleh borak bagai. Tak mengaji tinggi pon boleh paham hang. Puii."

*Aja gelak* 

Then masuk cerita bab bekas bekas kekasih, plan masa depan, calon menantu pilihan mak ayah dan kenapa mak ayah memilih calon menantu yang sedemikian rupa. Eleh kita pon nak orang macam tu jugak sebenarnya.

"Nasihat aku sebagai kakak, hang bincang elok elok dulu dengan Syakir. Tell him what you want. Kalau lepas hang terangkan semua siap lukis chart bagai but dia tetap tapaham/ malas amek pusing, itu maknanya dia dah tanak ada komitmen. If he really loves you Insyaallah dia sanggup berubah ke arah kebaikan. Kenapa nak tolak plan hang suruh dia further study kalau dah memang family dia lebih daripada mampu nak hantar anak anak masuk uni? Nak suruh kerja pon tanak. Timbang baik baik apa future plan hang. Kalau dia lebih membebankan daripada membawa kebaikan, adalah lebih baik untuk meminta fasakh."

No comments: